תור הזהב
תור הזהב
לעיתים, בשעת בין ערביים שקטה, חולף בראשי עלה שאומר, שאולי בעצם, מתוך עשרה קבין של יופי שירדו לעולם, תשעה קבין, נטלו שעות אלה. שאולי בעצם, כל ההנאה מנפלאות הבריאה, טמונה ברגעים האלה- רגעי הזהב של הטבע- השזורים כאבני חן לאורך השנה כולה ומעטרים את ימינו בשלוה, בהתחדשות ובהפתעות.
לעיתים, בשעת בין ערביים שקטה, חולף בראשי עלה שאומר, שאולי בעצם, מתוך עשרה קבין של יופי שירדו לעולם, תשעה קבין, נטלו שעות אלה. שאולי בעצם, כל ההנאה מנפלאות הבריאה, טמונה ברגעים האלה- רגעי הזהב של הטבע- השזורים כאבני חן לאורך השנה כולה ומעטרים את ימינו בשלוה, בהתחדשות ובהפתעות.
צמחים זהובי-עד
קיים הבדל מהותי, בין הצמחים אותם נפגוש כעת, לבין, כנראה, כל שאר הצמחים בעולם. הזכרנו ועוד נזכיר, צמחים רבים, המבקשים, ולו לעונה קצרה וחולפת, להיות זהובים. אך כאן, צומחים לפנינו צמחים, שנדמה לי לפעמים, שחוקי הטבע לא חלים עליהם כמו על אחרים. שהגדרות בוטניות, הן מהם והלאה. כיצד אפשר לומר שצורית אדולף היא ירוקת-עד? והאם דוקטורי הבוטניקה, יכולים לקבוע בוודאות כי כריך קומנס אכן נושם או שמא אינו בין החיים.
צמחים זהובי-עד
קיים הבדל מהותי, בין הצמחים אותם נפגוש כעת, לבין, כנראה, כל שאר הצמחים בעולם. הזכרנו ועוד נזכיר, צמחים רבים, המבקשים, ולו לעונה קצרה וחולפת, להיות זהובים. אך כאן, צומחים לפנינו צמחים, שנדמה לי לפעמים, שחוקי הטבע לא חלים עליהם כמו על אחרים. שהגדרות בוטניות, הן מהם והלאה. כיצד אפשר לומר שצורית אדולף היא ירוקת-עד? והאם דוקטורי הבוטניקה, יכולים לקבוע בוודאות כי כריך קומנס אכן נושם או שמא אינו בין החיים.
כבר מרחוק, ניתן להבחין בנצנוצי האור למרגלות הגבעה. כשנתקרב, נראה שאלו בעצם מושבות של צורית אדולף (נוסבאומר- לשעבר) הנובעות כמעיינות זהובים מבין הסלעים. כמה יפות הן כאן בשמורה, נהנות מן השמש המלאה ומשחקות בתופסת צבעים עם הסביונים הכחלחל והשלהבתי. אילו רק יכולתי, הייתי רץ אל כל המשתלות, אוסף את אחיותיהן המוריקות מחיוורון הצל ומשחרר אותן לחופשי. סוקולנט נוסף "ממשפחת האשיים", הוא חלבלוב טירוקלי 'סטיקס און פייר'. הוא אמנם אינו זהוב-עד בהגדרה, אך להבות האש הפורצות ממנו בימות החורף הקרים, בהחלט מחממות את הלב.
משילובי הצבע האלה נמשיך ונהנה גם בהמשך הדרך, שם שיחי פרסקיה שיכנית 'ססגונית' עולים ומסתלסלים עם כסופי-עלים חסונים דוגמת ערער 'הבנלי קלאוד' והאיקליפטוסים קרוס ו'בייבי בלו'. את הפרסקיה, אפשר לגדל אף בהצללה חלקית ועדיין להנות מזיו פניה. מומלץ לא ליד מעבר בשל הקוצים שבחיקי עליה. את המראה משלימה שלולית חורף עונתית זהובה, שנובעת מחמציץ וולקני 'סנסט וולווט' שעלה על גדותיו.
כבר מרחוק, ניתן להבחין בנצנוצי האור למרגלות הגבעה. כשנתקרב, נראה שאלו בעצם מושבות של צורית אדולף (נוסבאומר- לשעבר) הנובעות כמעיינות זהובים מבין הסלעים. כמה יפות הן כאן בשמורה, נהנות מן השמש המלאה ומשחקות בתופסת צבעים עם הסביונים הכחלחל והשלהבתי. אילו רק יכולתי, הייתי רץ אל כל המשתלות, אוסף את אחיותיהן המוריקות מחיוורון הצל ומשחרר אותן לחופשי. סוקולנט נוסף "ממשפחת האשיים", הוא חלבלוב טירוקלי 'סטיקס און פייר'. הוא אמנם אינו זהוב-עד בהגדרה, אך להבות האש הפורצות ממנו בימות החורף הקרים, בהחלט מחממות את הלב.
משילובי הצבע האלה נמשיך ונהנה גם בהמשך הדרך, שם שיחי פרסקיה שיכנית 'ססגונית' עולים ומסתלסלים עם כסופי-עלים חסונים דוגמת ערער 'הבנלי קלאוד' והאיקליפטוסים קרוס ו'בייבי בלו'. את הפרסקיה, אפשר לגדל אף בהצללה חלקית ועדיין להנות מזיו פניה. מומלץ לא ליד מעבר בשל הקוצים שבחיקי עליה. את המראה משלימה שלולית חורף עונתית זהובה, שנובעת מחמציץ וולקני 'סנסט וולווט' שעלה על גדותיו.
צורית אדולף
צורית אדולף
©
ביום השבת האתר במנוחה
רועי קן-תור
עיצוב ובנית גינות
בס"ד
תהליך העיצוב
תהליך העיצוב והתכנון, הוא אבן היסוד לכל גן. כאן נולד הגן. נכון, שינויים רבים עוברים על הגן במהלך שנותיו, אך הבסיס חייב להיות איתן. רוב מרכיבי הגן ישארו בו למשך שנים רבות- הדוממים, דוגמת שבילים, רחבות ישיבה, מסלעות, בריכות ותוחמי הגן וכמובן הצומח- עצים, שיחים, גדר חי ועוד צמחים, שכעת רק מתחילים את צמיחתם ונכונו להם עוד ימים יפים. על-כן, אין להקל ראש בתהליך זה. הוא חייב לבוא מתוך התבוננות עמוקה והבנה של מרכיבים רבים, כגון תוואי השטח, האזור הגאוגרפי, תנאי האור, סוג האדמה ומעל הכל, צרכי האנשים שיחיו בגן.
ללא תכנית עיצוב ראשונית מדויקת וטובה, יהפוך הגן ברבות השנים, לאסופת צמחים ששבו את העין במשתלה בעונת רכישתם במקרה הטוב, או שהיו במבצע לגנן שהביא אותם, ללא הבנת בעלי הגינה, במקרה הפחות טוב. "העיקר שיהיה ירוק"- זוהי דרך המובילה ברבות השנים, לגינה בה יש כמה עצים גדולים, המונעים משמש להכנס ולהחיות את צמחי הגן, מספר שיחים ששרדו את מלחמת השורשים ואין קשר עיצובי בינהם ודשא מתנוון. הביטו וראו כמה גינות כאלו יש סביבכם.
תהליך העיצוב אינו מסתיים למעשה לעולם. כמו האדם, אשר מעצב את מידותיו והנהגותיו במהלך כל חייו, כך גם הגן על צמחיו- עיצוב שלד העצים, גדר החי, השיחים ואף ערוגות העונתיים. כל מרכיבי הגן נולדים בעיצוב הראשוני ומאותו הרגע, יש לטפח ולדאוג להם, שיגדלו ויהפכו לתמונה אותה ציירנו בדמיוננו על הדף בנקודת הפתיחה.
אמנם, יש תמיד מקום לשינויים, שירעננו את מראה הגן לאורך השנים, אך השלד חייב להיות יציב. השינויים יכולים לבוא לידי ביטוי ע"י עיצוב מחדש של שיח, גיזום של עץ, תוספת צמחים רב-שנתיים חדשים, תחלופת העונתיים ואף בחומרים הדוממים- תוספת פרגולה, שינוי מראה פינת הישיבה וכדומה.
ניתן לגלול את התמונות. לחצו להגדלה
תהליך העיצוב מתחיל בפגישה עם בעלי הגינה, בה אני לומד את השטח ואת רצון האנשים שחיים בו. במהלך הפגישה מועלים לחלל האוויר רעיונות שונים לעתיד הגן. לאחר שמתקבל הכיוון הכללי, מתחילה עבודתי בהפיכת המילים לסקיצות ואיורים בהתאם לתקציב מוסכם. השלבים הבאים, כוללים עיבוד הרעיון לפרטים הקטנים המרכיבים אותו- גודל ומיקום אזורי הגן, סוגי וגודל הצמחים, החומרים הדוממים (כדים, סלעים, חלוקי נחל, חפצי נוי וכד'). לאחר שהכל מוסכם וסגור, מתחילה העבודה בפועל.
ראשית הכנת השטח- ניקוי השטח וגיזום עצים (אם יש צורך). השלב השני כולל בנית התשתיות הכבדות- יציקת שבילים, בנית מסלעה, דק, פרגולה, חומה וכד', בהתאם לתכנית. השלב הבא הוא הכנת הקרקע- ראשית הדברת עשבים ולאחר מכן טיוב ע"י הצנעת קומפוסט ודשנים ואיוורור האדמה. לאחר מכן מגיע שלב המים- התקנת מערכת השקיה ודישון ופריסת הצנרת בגן. ולבסוף- שתילת הצמחים. תהליך זה מפורט בדף "תהליך הבניה" שבאתר. זהו? הגן מוכן? אמנם כן, אך כאמור למעלה, כעת למעשה מתחילה מלאכת התעצבות הגן לאורך השנים, ע"י תחזוקה אותה אני מבסס על תכנית העיצוב המקורית, שתלווה את הגן על כל גיזום עלה קטן.
תבנית צבע
תכנית עיצוב הגן, מתבססת, עבורי, על תבנית צבע בסיסית. תבנית זו כוללת על-פי רוב שלושה צבעים עיקריים, עליהם נבסס את הגן. ומדוע זאת? מה רע בגן בו יש ייצוג לכל צבעי הקשת? כמו שאת פנים הבית ואף את לבושנו אנו מעצבים בדרך מחושבת והרמונית, כך גם את הגן- החדר הגדול בבית. ערבוביה של צבעים ללא מחשבה וללא טעם, ייצרו מראה לא-אחיד, תזזיתי, שמטריד את העין ואינו נעים לשוהה בגן. התפיסה שזהו "רק" גן ושאפשר לשתול בו כל צבע, מוטעית בעיני. לדעתי זו תפיסה שנובעת מחוסר ידיעה- איך גן יכול להראות. תפיסה שמשקפת את המחסור בתרבות הגינון שיש במחוזותינו. אך מה נעשה ואנחנו חיים במקום בו אין פנאי למחשבות מסוג זה. מקום הנאבק עדיין על קיומו בין שבעים זאבים. אין לי ארץ אחרת.
בעיצוב צריך להיות קו ברור ונקי, איתו נבנה את יסודות הגינה וכך נבטיח, שהגינה תהיה הרמונית למראה לאורך שנים. הדרך הטובה ביותר ליצירת קו שכזה, היא בנית תבנית צבע פשוטה, המכילה לא יותר משלושה צבעי בסיס, בהם נדבוק ללא פשרות. מעגל הצבעים הבסיסי, המורכב מאדום, צהוב וכחול, הוא מאד פשוט. גם צבעי הביניים- ירוק, כתום וסגול, עדיין משאירים אותנו על הקרקע. האתגר מתחיל, כשמוסיפים טיפות אחדות של פיגמנט ימינה ושמאלה וכן כשמערבבים עם לבן ושחור, עבור הבהרה וכהות (לדוגמא אדום- ורוד / בורדו). מתוך התבוננות במעגל הצבעים נלמד מהם צבעים משלימים ומנוגדים וכך נבין, כי השילובים הנוצרים בין הצבעים על גווניהם, מאפשרים לנו לבנות אינסוף אפשרויות של תבניות צבע עבור גינתנו. נותר לנו אם-כן רק לתהות, לנסות ולחייך.
ישנן תבניות צבע פשוטות להבנה ולהרכבה (וכן למציאת הצמחים המתאימים). הדרך הפשוטה היא ללכת עם הקשת- חיבור שני צבעי יסוד והשילוב שביניהם- תבנית חמה- אדום וצהוב עם כתום, או תבנית קרירה יותר- כחול וצהוב עם ירוק. כמובן שאפשר גם להוסיף לשני היסודות את גוון ביניים אחר- למשל, לאדום וצהוב, להוסיף סגול.
ברגע שהתבנית הבסיסית נבחרה, מתחיל משחק הגוונים ובו יש לשים לב לבחירה. עם צבעים נייטרליים כמו לבן, אפור-כסוף-תכלת וזהוב-חום אין בד"כ בעיה, במידה הנכונה הם ישתלבו עם כל תבנית. הבעיה מתחילה בבחירת גוונים אשר לא משתלבים יחדיו- לתבנית החמה, יתאימו אדומים חמים דוגמת אדום ורמיליון (אדום הנוטה לצד הצהוב), למשל אקליפה מגוונת 'משויש', אולם אדום קר כמו מג'נטה (הנוטה לצד הכחול)- שם למשל חלבלוב 'דמוי קוטינוס', לא יתאים שם. כך גם בשילוב פשוט לכאורה של אדום עם לבן- באופן טבעי, החיבור הוא ורוד- אך איזה ורוד הוא זה? קר או חם? ורוד פוקסיה או ורוד קורל? תלוי בגוון האדום בו נבחר. כך הוא הדבר עם כל צבע וצבע. כשתגיעו לבחירת הצמחים, במקרה של התלבטות בגוון, פשוט הניחו אותם זה לצד זה ובחנו את השילוב.
ורוד פוקסיה קר
ורוד קורל חם
אדום מג'נטה קר
אדום ורמיליון חם
שילובים בעיתיים
הניחו אותם זה לצד זה ובחנו את הגוון
מתוך סקרנות והתבוננות בצבעים והתולדות שלהם, נוצרות תבניות מיוחדות ומאתגרות. אלו תבניות צבע המצויות בשפע מסביבנו- בעיצוב טקסטיל, רהיטים, כלי מטבח, אתרים ברשת ועוד. תבניות המשלבות למשל סגול-חום-זהוב-כסוף, בורדו-כסוף-צהוב-כתום, חום-תכלת-לבן ועוד אינסוף שילובים מרהיבים. הבגדים שלנו יכולים להיות מעוצבים כך, אז למה לא הגינה? כי אין חום, זהב ותכלת בגינה? יש גם יש. על זאת תוכלו לקרוא בכתבה "בצבע תלדו גנים" שבאתר.